Resuming podcast

18 de Març de 2024 a les 10:22

Oriol Contreras, responsable de l'OMIC: "És important tenir guardades les factures"

Compartir

L'advocat Oriol Contreras, responsable de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor, comenta que tenir aquesta documentació és clau per defensar-se davant de casos col·lectius com, per exemple, per reclamar les despeses de constitució de la hipoteca

La reclamació de les despeses de constitució de la hipoteca o dels diners que els clients van pagar de més en el cas del càrtel de vehicles, i el tancament de centres que deixen la clientela amb tractaments a mitges són situacions que col·lectives que "es repeteixen en el temps", segons l'advocat Oriol Contreras, responsable de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC).

Moltes de les consultes que atén Contreras a l'OMIC últimament estan relacionades amb la reclamació de les despeses de constitució de la hipoteca. Es tracta, detalla l'advocat, de reclamar la nul·litat de la clàusula que imputava als consumidors el pagament de les despeses del registre de la propietat, la gestoria, la taxació i la notaria. La possibilitat de reclamar la devolució del 100% de les tres primeres despeses i del 50% de la notarial ja no està limitada en el temps i Contreras anima els consumidors que tinguin una hipoteca signada abans de l'any 2019 a reclamar aquests diners als bancs. Per fer-ho, però, caldrà tenir a mà les factures. 

També serà necessària la factura si vam comprar un vehicle entre febrer de 2006 i agost de 2013 i som un dels clients perjudicats pel càrtel de vehicles. En aquest cas, 21 fabricants, 172 concessionaris i 2 consultores van acordar un intercanvi d'informació i pactar el preu dels vehicles que es van vendre a Espanya entre aquestes dates. L'any 2015 la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència va sancionar les marques i des d'aleshores els clients perjudicats poden recuperar els diners que van pagar de més si ho reclamen al jutjat.

Finalment, l'OMIC també atén casos relacionats amb el tancament de centres que deixen la clientela amb tractaments a mitges. Un dels més recents, diu Contreras, és el dels centres d'estètica Ideal, que ha abaixat la persiana i ha perjudicat a clients i clients que no han pogut acabar els seus tractaments, que, fins i tot, havien finançat a través d'entitats bancàries.

Sigui com sigui, Oriol Contreras comenta que aquests casos col·lectius "es repeteixen en el temps" i que "és important tenir guardades les factures", sobretot, si són de compres grosses com, per exemple, un habitatge o un vehicle. L'advocat recorda, a més, que les persones afectades per casos com aquests poden adreçar-se a l'OMIC per rebre assessorament.