Resuming podcast

22 febrer de 2022 a les 12:14

Naturalistes del Montnegre i la Tordera demanen que la planta dessalinitzadora de Blanes funcioni a ple rendiment

Compartir

Tal com indiquen, es tracta d’una qüestió de respecte cap a la natura i els seus processos biològics

Actualment, les reserves d’aigua a Catalunya són inferiors al 60%, és per això que l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) ha activat la prealerta de sequera i ha posat a funcionar a ple rendiment les dessalinitzadores del territori. En aquest sentit, la dessalinitzadora de Blanes està operant els últims dies al 80% mentre que en èpoques d’abundància d’aigua ho fa al 30%.

Aquesta decisió no l’han acceptat des de l’Associació de Naturalistes del Montnegre i la Tordera (NatMonT) ni tampoc l’Ajuntament de Blanes i, és que, consideren que la planta dessalinitzadora hauria de funcionar sempre a ple rendiment per no destruir els aqüífers de la Tordera.

Tal com indica el coordinador de NatMonT, Jordi Torallas, la Conca de la Tordera es troba en una sequera crònica des de fa dècades i la dessalinitzadora no ha ajudat a pal·liar la situació. Afegeix que s’ha d’evitar la pèrdua de les reserves d’aigua que hi ha en els embassaments de Catalunya, és per això que l’ACA ha posat a ple rendiment la planta dessalinitzadora. Tot i això, des de NatMonT consideren que hauria de treballar d’aquesta forma tot l’any perquè la sequera es persistent a la Tordera.

El coordinador de l’associació mediambiental informa que utilitzar sempre la dessalinitzadora i limitar l’ús de l’aigua de les reserves naturals permetria recuperar les dinàmiques hidrològiques del riu com la regeneració del delta i del litoral des de Blanes fins a Arenys, entre altres. Tal com diu, es tracta de mostrar un respecte per la natura que ens proveeix d’uns serveis essencials per viure.

Finalment, des dels Naturalistes del Montnegre i la Tordera detallen que l’impacte ambiental a escala local és relatiu. La planta dessalinitzadora està ocupant un sòl que té valor per la biodiversitat, però que es troba en regressió. Tot i això, afegeixen que, si no estigués la planta, el terreny continuaria en regressió per altres motius. A més, afirmen que l’ús d’aquest equipament no provoca un gran impacte mediambiental i que s’hauria de veure com una forma de recuperar l’estat natural del riu. 

 

En l’actualitat el sector domèstic utilitza un 18% de l’aigua a Catalunya, l’industrial un 10% i l’agricultura i la ramaderia un 72%. Des de l’ACA, però, no volen acceptar les demandes de les associacions naturalistes ni de l’Ajuntament de Blanes perquè consideren que aquest és un recurs que s’ha de fer servir només quan sigui necessari.