Resuming podcast

29 juliol de 2022 a les 19:24

Lurdes Borrell: "La llengua catalana està en retrocés i n'hem de ser conscients"

Compartir

Una trentena de persones participen en la reunió del Pacte Nacional per la Llengua i plantegen propostes aplicades a àmbits diversos, des de l'educació i els mitjans de comunicació fins al món empresarial

Aquesta sessió participativa sobre el futur del català ha tingut lloc aquest divendres a la sala d'actes Joaquim Garriga de l'Arxiu Municipal. La regidora de Cultura Lurdes Borrell ha obert l'acte de presentació amb l'avís que "la llengua està en situació de retrocés i n'hem de ser conscients".

Tres tècnics de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat han explicat el projecte i han conduït el debat. Segons han afirmat, d'aquest Pacte Nacional per la Llengua, que de moment és un procés informatiu i deliberatiu col·lectiu, n'ha de sorgir "un text que crearà un nou consens social de la llengua catalana del segle XXI."

Les conclusions que s'han recollit en la presentació és que la situació del català en les indústries culturals és molt residual en l'àmbit del cinema i els videojocs i que el català és majoritari en l'audiència de la ràdio (73,1%) i en la lectura de diaris (70,40%), però minoritari a la televisió (18,9 %).

En aquest sentit, s'ha reclamat més oferta de programes infantils i juvenils a la televisió pública catalana. Algunes altres iniciatives dels participants han estat demanar un nivell de català oral i escrit per accedir a llocs de treball, que l'administració pública doni exemple en la defensa de la llengua o que hi hagi més documents en català en l'àmbit jurídic.