5 de Desembre de 2023 a les 18:51
El psicòleg Sanitari i Educatiu expert en altes capacitats i delegat a Espanya del World Council for Gifted and Talented Children (Consell Mundial per a Infants Superdotats i Talents), Leopold Carreras, va realitzar, el passat dijous 30 de novembre a l'Arxiu Municipal, una xerrada sobre els infants amb altes capacitats.
Els infants amb altes capacitats comparteixen algunes característiques comuns, però aquestes no són definitòries, ja que són actituds que podríem trobar en infants intel·ligents. Uns quants d'aquests aspectes descrits per en Leopold, són les preguntes filosòfiques sobre la mort i la vida a la curta edat de 4-5 anys, o raonaments originals i impensables que ens podrien donar pistes per a un pre-diagnòstic. Però, igual que en la societat i en tots els seus àmbits, els nens i nenes amb altes capacitats són molt diferents entre si, i poden tenir tota classe de personalitats, amb aquesta entrevista es pretén també explicar i trencar els estereotips que aquests infants pateixen.
Un dels estereotips que ha calat més en la societat és què, en ser infants amb altes capacitats, no necessiten ajuda. Continuen essent nens i necessiten un suport i ajuda per part de mestres i pares, com tots els altres, l'única diferència és que aquest suport és diferent. També aclarim que amb el coeficient intel·lectual del 130, només descobriríem o diagnosticaríem els infants superdotats, els que tenen un talent concret, poden destacar molt en aquest talent, però que la mitjana amb els altres àmbits no el faci arribar al 130.
Les vies per a intervenir en l'educació d'aquests infants, són viables i s'estan fent, però no a tot arreu s'apliquen, a causa del desconeixement per part dels professionals que treballen amb nens. Aquestes vies solen ser una acceleració o flexibilització, que seria canviar l'infant de curs, fet que sol repercutir molt positivament tant a nivell acadèmic com en l'àmbit social i emocional, però també hi ha l'opció de canviar l'infant només en la classe de l'àmbit en el qual destaca, o fer adaptacions o ampliacions curriculars, que seria mantenir l'infant al seu curs donant-li un projecte més avançat que els seus companys.
Tot i que ja s'estan començant a aplicar assignatures en relació a les altes capacitats a les diferents facultats de psicologia o pediatria, cap d'aquestes afegeix aquests continguts dins de la mateixa carrera, de moment tot el que s'està aplicant és a màsters que es poden fer o no.