14 de Gener de 2025 a les 16:40
L’acord preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif, i per a fer efectiu aquest traspàs, l’Estat haurà d’excloure aquesta part de la línia de la Xarxa Ferroviària d'Interès General.
El traspàs de Rodalies començarà pel tram de l'R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes, i preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que s’haurà d'articular a través d'un conveni. Segons fonts del Departament de Territori, aquest traspàs tindrà lloc al llarg d’aquest any 2025 i, tot i que en una fase inicial estarà al càrrec d’Adif, l’objectiu és que es gestioni des de l’empresa de la Generalitat Ifercat. El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui el tram de Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes de l'R1 de la Xarxa Ferroviària d'Interès General com a pas inicial per obtenir el traspàs integral del servei.
Segons l’acord d’investidura entre PSC i ERC, l'R1 és la primera línia a ser traspassada, i la seguiran les línies R2 sud i R3. Es va decidir començar per l’R1 perquè és la que presenta menys complexitat, ja que el servei de Rodalies no ha de conviure amb el de Regionals o Llarga Distància ni amb els trens de mercaderies.
La portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque ha detallat que un cop el Consell de Ministres accepti la desafecció d'aquest tram de l'R1, es podrà dir que ja haurà estat oficialment traspassada.
73 quilòmetres de via amb 22 estacions i baixadors
El conjunt de la infraestructura que es traspassarà en el tram Maçanet-Massanes i Bifurcació Sagrera inclou 73 quilòmetres de via, dels quals 35,2 són de via doble i 37,6 en via única que transcorren per 21 municipis de les demarcacions de Girona i Barcelona. En total, hi ha 22 punts de parada, dels quals 10 són baixadors i 12 són estacions, és a dir, on hi ha un aparell de via que permet que el tren pugui canviar de via.
Es tracta de 128 quilòmetres de longitud de via si s'hi inclou la part desdoblada i les vies destinades als estacionaments de trens (17 quilòmetres). A més, s'han comptabilitzat 96 aparells de via, 12 passos a nivell, vuit túnels (dos en via doble i 6 en via única), 514 passos inferiors, 24 passos superiors, 36 ascensors i set escales mecàniques. A més, compta amb nou escomeses d'alta tensió, sis subestacions elèctriques, 108 quilòmetres d'alimentació, 13 enclavaments, 107 circuits de via (per saber si la via està ocupada o no), 134 senyals, 154 balises i 78 motors per moure les agulles, entre d'altres.
A més, Adif disposa d'una base de manteniment de via a Mataró, un taller de manteniment, exclòs del traspàs i una xarxa de fibra òptica que té cedida a un tercer.