21 de Març de 2024 a les 8:59
Així ho mostra l'informe anual de la institució, que recull que la major part de les actuacions iniciades a la comarca, el 43,1%, estan relacionades amb les polítiques socials. La síndica adverteix que l'administració "ha de poder respondre" a les necessitats de la Catalunya dels 8 milions
44 queixes, consultes i actuacions d'ofici són les que va registrar l'equip de la Síndica de Greuges a Malgrat de Mar l'any 2023. Les dades de l'informe anual de la institució detallen que el 18 de desembre, quan l'oficina de la síndica es va traslladar al municipi, va atendre una queixa i 15 consultes.
Al conjunt del Maresme, es van registrar 1.119 actuacions: 515 queixes (46%), 595 consultes (53,2%) i 9 actuacions d'ofici (0,8%). Segons les dades, tant les queixes com les consultes recollides van baixar en relació a 2022. Concretament, ho van fer un 16,4% i un 21,4%, respectivament.
Quant a actuacions iniciades per tema, les polítiques socials són les que n'han sumat més (43,1%). Altres temes que han generat queixes, consultes i actuacions per part de la síndica a la comarca han estat l'administració pública i els tributs (18,5%), les polítiques territorials (16,6%), el consum (15,8%), la seguretat ciutadana i la justícia (5,5%), i la cultura i la llengua (0,4%).
Les dades de la síndica a Catalunya
17.992 persones es van adreçar a la institució el 2023 a Catalunya i es van iniciar 21.938 queixes, consultes i actuacions d'ofici. La síndica, Esther Giménez-Salinas, afirma que l'administració "ha de poder respondre" a les necessitats de la Catalunya dels 8 milions de persones i que han trobat "moltes mancances", sobretot, en l'àmbit social.
El 43,8% de les queixes rebudes i les actuacions d'ofici iniciades per la Síndica de Greuges el 2023 tenen a veure amb les vulneracions de drets de l'àmbit social, com l'educació, els serveis socials i la salut. El segon eix d'actuació és, com en el cas del Maresme, l'administració pública, que inclou demandes vinculades a funció pública, especialment arran dels processos d'estabilització de l'últim any, i de procediment administratiu, per la lentitud i la necessitat d'un major acompanyament. En el camp de les polítiques territorials, s'han disparat les denúncies per la freqüència i qualitat del bus interurbà i per la gestió poc homogènia de les tarifes.
Sobre l'administració pública, la síndica considera que hauria de ser "amable" i "eficaç".
La síndica destaca la voluntat de la institució d’esdevenir una eina transformadora de l’administració i de les seves polítiques públiques. Per aquest motiu, l’informe del 2023 no recull només l’activitat interna de la Síndica de Greuges, sinó que conté també una anàlisi dels principals problemes que pateixen les persones que viuen a Catalunya i de la capacitat de les administracions de donar-hi resposta.