Resuming podcast

24 novembre de 2021 a les 11:43

“Dona i resistència” el documental que recorda les dones 'catalanes i espanyoles' que van lluitar a la resistència contra els nazis i que van viure a Ravensbrück

Compartir

Un centenar de dones són les protagonistes d’aquesta producció audiovisual que es va projectar ahir en commemoració del 25N a l’Arxiu Municipal. L'acte va comptar amb la presència de Teresa del Hoyo Calduch, coordinadora del Censo Memorial Ravensbrück, i la historiadora malgratenca Sònia Garangou

La coordinadora del Censo Memorial Ravensbrück i ponent de l'acte, Teresa del Hoyo Calduch,  explica que la dona “ha sigut pal de paller” al llarg de la història. Per dur a terme el documental van localitzar un centenar de dones catalanes i espanyoles que van lluitar a la Guerra Civil i que van fugir l’any 1939. Aquestes van exiliar-se a França i van lluitar contra els nazis, tot i això moltes d’elles van ser internades en el camp de concentració nazi de Ravensbrück.  

 

La ponent indica que aquestes dones han quedat en l’oblit per diversos motius al llarg de la història. Un d’ells, tal com diu, va ser el fet que a França les dones adoptaven el cognom del marit, moltes d’elles van ser enxampades a França, per tant, van adoptar el del marit i van perdre el  cognom català. Aquest, per tant, és un dels motius, també, pels quals és més difícil localitzar-les.

 

Recordem que Malgrat segueix realitzant activitats per celebrar el 25N. Fins demà encara està disponible a la biblioteca La Cooperativa l’exposició de fotografies “Famílies Trans*”. Demà es podrà gaudir d’un seguit d’activitats durant tot el dia en commemoració del Dia Internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Divendres a partir de les 18h la biblioteca La Cooperativa acollirà l’activitat “Contes amb perspectiva de gènere” i dissabte es farà una sortida a la Maternitat d’Elna, al Museu de l’Exili, a la platja d’Argelers i a Cotlliure. A causa de la previsió de pluja, però, l'Ajuntament ha suspès la carpa informativa a la plaça de l'església i la lectura del manifest es trasllada a la biblioteca.