17 de Març de 2025 a les 11:28
En l’acord al qual han arribat les parts aquest diumenge s’especifica que Renfe Viajeros tindrà la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies.
Després d’arribar a un acord, aquest diumenge al vespre, amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i la Generalitat, SEMAF, CCOO, UGT i SCF han decidit desconvocar la vaga de Renfe i Adif que havia de començar avui. En el cas de CGT mantenen la protesta fins a poder consultar les bases de l’acord, igual que SF, que han manifestat que continuen amb la convocatòria de vaga perquè creuen que aquest acord "no soluciona els problemes".
Les jornades començaven avui dilluns 17 de març amb 24 hores de vaga. També hi havia jornades de vaga de 24 hores programades pels dies 26 de març i 1 d’abril. En el cas de les jornades parcials, estaven previstes pels dies 19 de març, 24 de març, 28 de març i el dia 3 d’abril.
Els sindicats van convocar aquestes jornades de vaga al·legant que, amb la creació d'una empresa mixta aliena al grup Renfe, es van trencar els compromisos assolits en la reunió del 23 de novembre del 2023, en els que es garantia que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies, es confirmava que es preservaria la integritat de la plantilla de les dues empreses i es va decidir establir grups de treball i negociació per adoptar "solucions consensuades" als reptes del sector.
En l’acord al qual han arribat les parts aquest diumenge s’especifica que Renfe Viajeros tindrà la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies, mentre que la Generalitat presidirà i tindrà vot de qualitat en el consell d’administració d’aquesta empresa.
Tot i que el document de l’acord no explicita el percentatge que tindrà la Generalitat i Renfe Viajeros a l’accionariat de la nova empresa, fonts sindicals han revelat a l’Agència Catalana de Notícies que Renfe Viajeros tindrà la major part del capital per tal que l’empresa pugui dependre del grup Renfe. De fet, el document signat per les parts ja contempla que la nova companyia "formarà part del grup Renfe amb respecte i garantia dels drets laborals", tot i que deixa el detall de la participació accionarial per a un futur esborrany dels estatuts, que haurien d’estar llestos aquest mateix mes de març. L'acord també estableix que l'alteració accionarial de la societat es farà amb la participació en les negociacions dels representants legals dels treballadors.
El pacte estableix que la Generalitat contractarà amb la nova empresa la prestació del servei ferroviari "mantenint les càrregues de treball amb un termini mínim similar al contracte establert amb l'administració general de l'Estat en els altres àmbits de la xarxa". Pel que fa al traspàs de l'R1, es garanteix la continuïtat del servei actual operat per Renfe "a través d'una encomana de gestió o a través de l'instrument equivalent a la legislació catalana", un procés que s'haurà de fer amb participació dels representants dels treballadors i garantint-los els drets laborals.
L'altre punt de discòrdia era la gestió del servei de mercaderies, que els sindicats consideren que es vol "privatitzar". L'acord detalla que Renfe Mercancías es coordinarà amb Renfe Ingeniería y Mantenimiento per tal que hi hagi més combois i més fiables amb l'objectiu de millorar "tant la política comercial com l’execució del servei amb la voluntat de mantenir i incrementar el volum de negoci de la societat Renfe Mercancías". El Ministeri també es compromet a complir l’acord que va tancar amb els sindicats sobre aquesta qüestió el 2023.