10 de Juliol de 2024 a les 13:13
El Cartell per la Setmana del Llibre en Català d'enguany l'ha fet l'il·lustrador malgratenc Adrià Marquès, que també està nominat als World Illustration Awards amb la campanya 'Nutriendo la diversidad' de Danone.
L'il·lustrador malgratenc Adrià Marquès ha estat l'encarregat de fer el cartell de la Setmana del Llibre en Català. Marquès explica que 'volien fer un cartell que destaques dels altres anys i que fos una mica diferent precisament en això, en l'estil mateix', ja que el seu estil és molt marcat i propi.
L'il·lustrador comenta que 'normalment utilitzo poques tintes, perquè havia treballat molt fent serigrafia: treballo amb tres o quatre tintes i tinc bastants influències del cartellisme antic, ja fos de publicitat dels anys 50-60 com cartellisme de propaganda dels anys quaranta, una mica de tot' i afegeix que 'faig una mica la meva pròpia barreja'. És la manera en què defineix l'artista el seu estil d'il·lustració.
Foto: Cartell de la setmana del llibre en català.
En parlar del cartell, Marquès esmenta que 'potser és el treball més acotat que he fet mai', ja que 'aquest any la setmana del llibre en català canviava d'ubicació i l'arc de triomf havia d'aparèixer si o si, i també el canviaven de dates, coincidint amb la Mercè, llavors volien que tingués també un aspecte festiu amb concordança amb les dates de la Mercè. Bàsicament, em van dir això, que volien l'arc de triomf, festa, petards i llibres'. En aquest sentit, Adrià expressa que li 'hagués agradat també poder haver fet una cosa més personal, però entenc que hi havia aquestes limitacions i havia de transmetre el canvi de lloc i de dates'.
Amb el treball acotat, l'il·lustrador va presentar més d'un esbós, algun més personal que altres, i explica que, per a fer el cartell i donar-li un toc diferent, 'per les formes dels petards em vaig inspirar molt amb els gravats japonesos de principis de segle, on hi ha una gran col·lecció de formes de petards'. 'Vaig pensar que seria una bona idea agafar les formes d'aquests gravats japonesos i barrejar-ho amb el tema dels llibres', afegeix.
Tot i ser un dels primers treballs en els quals l'il·lustrador tenia uns límits tan marcats, comenta que en rebre encàrrecs així 'sempre fa il·lusió, sobretot quan es tracta d'una festa com la setmana del llibre en català, que és de les més importants, si no la més important després del Sant Jordi, però sí que és veritat que també forma part de la meva feina'.
Adrià Marquès també és l'il·lustrador darrere la campanya de Danone 'Nutriendo la Diversidad', nominada tant als Premis Junceda d'il·lustració com als World Illustration Awards. Marquès defineix la campanya com 'una campanya que s'englobava al 'Pride', amb la que vam agafar bastants cartells dels anys 50 i 60 per exemple i hi afegíem amb el mateix estil, dos pares o dues mares'.
Respecte a la nominació als World Illustration Awards, l'il·lustrador comenta que 'no crec que guanyi perquè el nivell és altíssim però només que em nominin ja em va fer molta il·lusió'.
Foto portada: Adrià Marquès, fotografia feta per Kat Puchowska.