13 març de 2021 a les 18:44
L'Asha té una energia i una actitud positiva admirables. És d'aquelles persones que et carreguen les piles amb tan sols cinc minuts de conversa. Aquest dissabte ha visitat Malgrat de Mar per explicar com està canviant -lentament- el paper que les dones juguen a la societat Índia. "Allà estan ara com aquí fa 50 ó 60 anys", ha explicat durant la seva xerrada.
L'absència de drets fonamentals però també la resiliència i capacitat de sacrifici han centrat bona part de les explicacions d'Asha Miró, que considera que 'les dones són motor de canvi' de la societat. Si s'ho creuen, les dones tenen la capacitat per transformar tot el que tenen al voltant. Les d'aquí i les de l'Índia".
La qüestió cultural, explica Miró, és el principal obstacle per l'avenç de la igualtat dona-home a l'Índia. "Allà els homes ho controlen tot però amb el temps això ha de canviar. Si tu empoderes una dona tota la resta queda molt més petit. Ella sobresurt, brilla. I els homes han d'aprendre que els dones han de tenir aquesta independència, s'han de valer per elles mateixes i que tenen el dret de poder decidir el que elles vulguin. I l'Estat també ha de posar més diners perquè això passi".
Asha Miró ha fet diversos viatges a l'Índia, el seu país d'origen. Explica que poc a poc comencen a notar-se alguns canvis, sobretot a les grans ciutats on "ja veus noies vestides amb texans, cosa que abans era impossible. En el meu primer viatge recordo que em van dir que havia d'anar totalment tapada. I ara ja no. Poc a poc les dones estudien carreres i van a estudiar fora". Afegeix, però, que això només es dona en les classes altes, ja que "el problema són les castes i sinó és per projectes com els de la Fundación Vicente Ferrer o Sonrisas de Bombay que les empoderi és molt difícil".
Preguntada per si la distància geogràfica és una barrera per intentar ajudar les dones de l'Índia quan al món occidental encara hi ha aspectes en els que s'ha d'avançar per aconseguir la igualtat, l'Asha creu que "aquí tothom està molt més conscienciat i estem on estem perquè hi hagut moltes revolucionàries abans. A la Índia estan a les revolucionàries. Aquí estem més empoderades però hem d'empoderar a les dones de la Índia perquè encara no s'ho creuen".
Finalment l'Asha explica que "darrere de tota història d'èxit hi ha algú al costat que et recorda el que vals i que t'ajuda. Al final és fer que la gent se n'adoni del seu propi valor, que en té molt".