27 març de 2021 a les 12:31
Els carrers del centre de Malgrat de Mar s'han tornat a omplir de vida aquest dissabte al matí amb la primera edició de la Fira Km0, pensada per promoure els productes agrícoles i de temporada del Pla de Grau. Entre els productes de temporada que hem trobat hi ha faves, pèsols o maduixes però també ceba tendra, all tendre, bledes o espinacs.
Els pagesos s'han mostrat satisfets amb la resposta dels malgratencs i malgratenques tot i que expliquen que han trobat a faltar alguna activitat complementària per dinamitzar la fira. Ho ha explicat a Ona Malgrat Oriol Arias, de El Tros de l'Uri:
"La iniciativa és positiva. L'única cosa és que potser requereix una mica més de temps, de parlar-ne bé, d'organitzar alguna activitat més. Perquè estem una mica sols, tot s'ha dir. Hi ha les parades al carrer però a les botigues els ha costat una mica. I faltaria alguna cosa més que dinamitzés la fira en sí. Alguna activitat per nens, sobretot, que això atrau a molta gent. I que no ens trobem tan sols. Sobretot el que hem trobat a faltar és això, que estem massa sols".
Per la seva banda, el regidor de Promoció Econòmica, Ludwig Hasko, també s'ha mostrat satisfet amb el desenvolupament de la fira i ha explicat que la idea és fer una fira cada estació de l'any".
"Hemos hablado con los agricultores del Pla de Grau y la idea es hacer por el momento una por temporada y promocionar el producto de temporada que haya en ese momento en el Pla de Grau y acercar el producto de temporada km0 a la ciudadanía para que lo conozcan y sepan qué productos se cultivan aquí en Malgrat".
L'IES Ramon Turró i Darder ha aprofitat la fira km0 per promocionar els estudis agraris que imparteixen des de fa dos anys, el PFI Auxiliar d'Activitats Agropecuàries i el CFGM de Producció Agroecològica. Marta Duran, una de les docents del centre, explica que aquests estudis ja tenen una molt bona acceptació i ha animat als joves a interessar-se pel món agrari".
"El saber no ocupa lloc i tot el que aprenguin aquí s'ho emportaran la resta de la seva vida. De tot el que ensenyem també hi ha una part de coneixement de motors, tallers, infraestructures, instal·lacions.. que a vegades pot ajudar a definir què volen fer en un futur. I, d'altra banda, a qualsevol alumne que no li agradi estar a l'aula i li agradi estar a l'aire lliure, aquest pot ser el seu lloc. I, sobretot, en el cicle formatiu agroecològic ensenyen totes les tècniques en agroecologia, que al final és el futur i donem aquest valor afegit perquè el pagès pugui tenir la seva producció, guanyar-se la vida i guanyar uns diners".
Alguns comerciants del centre també han volgut participar treient parades de productes al carrer. Des de l'Associació de Comerciants de Malgrat han fet una valoració positiva de l'esdeveniment i s'han mostrat "contents" amb la afluència de gent.
Francesc Cano, president de l'entitat, s'ha mostrat esperançat amb els avencços en la vacunació de la Covid-19 i ha reclamat que el sector de la restauració pugui obrir al vespre.
"Un sector molt important de la restauració, cafeteries, bars i restaurants necessiten de cara al bon temps obrir cap al tard. L'any passat podíem tenir els comerços oberts fins a les dotze de la nit i això molts establiments ho necessiten, sobretot aquest gremi de la restauració".


